“Leerlingen hebben activiteiten nodig”
Een uitdagender schoolplein staat hoog op de wensenlijst van locatieleider Anke Hamstra van de Internationale Schakelklas (ISK).
Een rijk ingericht schoolplein biedt wat Anke Hamstra van de Internationale Schakelklas betreft, ook kansen om vakoverstijgend te werken.
“Onze ISK is ondergebracht op de Zwaluwenburg. Hoe lang we hier precies kunnen blijven, is nog onzeker. Ondertussen doen we het met de schoolpleinen bij onze twee aparte gebouwen, die dicht bij elkaar liggen.
Wensen
Hier zijn alleen schommels. Die vinden onze jongeren geweldig, maar verder is er níets voor ze te doen. Op z’n minst moeten er zitplekken en prullenbakken bij. Maar eigenlijk ook voetbalplekken en andere sportmogelijkheden, zoals fitnesstoestellen. Het is fijn als leerlingen kunnen ontladen: ze hebben activiteiten nodig.
Leren van andere landen
Ik denk dat we veel kunnen leren van hoe andere landen het aanpakken. In Slovenië waar mijn zus woont en werkt, creëren ze rond de school allerlei verschillende sportvoorzieningen. Daar maakt het hele dorp dan gebruik van.
Dit biedt voor de school bovendien allerlei kansen om vakoverstijgend te werken. Als je gaat verspringen kun je dat bijvoorbeeld prima combineren met rekenen, om maar iets te noemen. En onder de boom kun je ook dramalessen geven.
Waakzame zorg
Wij werken vanuit het concept waakzame zorg. Door oplettend en aanwezig te zijn, zorgen we ervoor dat jongeren zich op een positieve manier gedragen. Dit kun je via nudging* stimuleren, alleen al door bijvoorbeeld een plein zo in te richten dat je er niet op kúnt fietsen. Op onze huidige schoolpleinen hebben we helemaal geen goede zichtlijnen, terwijl je juist alles wilt kunnen overzien.
Hulp uit het netwerk
Er zijn behoorlijk wat klachten van omwonenden. De schommels piepen, er zijn na schooltijd veel fatbikes op het plein en er hangen groepen jongeren rond. Omdat ons plein rookvrij is, gaan jongeren ook onder schooltijd nét erbuiten staan roken. Of ze gaan tijdens pauzes de buurt in en in portieken van woningen zitten.
Onze medewerkers hebben pauzedienst. En jongerenwerkers van Raster helpen ons hiermee. Er ligt een aanvraag om die uren uit te breiden. Het is goed dat zij onze jongeren beter leren kennen. Ook hebben we contact met de jeugd- en wijkagent, maar de samenwerking met dit soort partners kan wat mij betreft steviger.
Verbindend Gezag!
Eigenlijk zou iedereen die in Deventer met jeugd werkt, dat op eenzelfde manier moeten doen. Verbindend Gezag(Verwijst naar een externe website) is daar een mooie aanpak voor: gezag uitoefenen én altijd in relatie blijven met een kind of jongere. We moeten onze jeugd samen opvoeden.”
*Nudging is een gedragspsychologische motivatietechniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen.