“Inclusief onderwijs vraagt natuurlijk wel iets van gebouwen”
Jan Vernooij, directeur De Linde voor voortgezet speciaal onderwijs pleit – om te beginnen – voor toegankelijke schoolgebouwen.
"Een inclusieve samenleving begint bij inclusief onderwijs. Daar leer je dat iedereen ertoe doet en ontdek je hoe je omgaat met verschillen. Dat je mag zijn zoals je bent en dat iedereen welkom is en mee kan doen. En ja: inclusief onderwijs vraagt natuurlijk wel iets van gebouwen."
Een school waar iedereen tot zijn recht komt
"Schoolgebouwen moeten om te beginnen toegankelijk zijn. Zonder drempels, met brede deuren voor rolstoelen en met een buitenruimte waar ook kinderen, jongeren en medewerkers met een beperking zich fijn voelen.
Denk ook binnen aan ruimtes waar iedereen tot zijn recht komt en waar je kunt leren op een manier die bij je past. Het gaat om meer dan mensen met een beperking, het gaat om omgaan met diversiteit. We moeten leren omgaan met verschillen en leren van elkaar."
Ideaal: onderwijs in 1 gebouw combineren
“Wij hebben een mooie school hoor, maar in de ideale wereld combineer je ons onderwijs in één gebouw met praktijkonderwijs en combineer je ook speciaal basisonderwijs, speciaal onderwijs en regulier op één locatie. Dan ontmoeten kinderen en jongeren elkaar en kunnen van elkaar leren. Dat geldt trouwens net zo goed voor leerkrachten. Iedereen kan iets goed en minder goed: elkaars talent zien, dat lukt natuurlijk beter in elkaars buurt.”